همه می‌دانیم که وجود گل‌ها و گیاهان در زیبایی و طراوت محیط اطراف و ایجاد آرامش روحی و روانی تأثیر بسیاری دارد.

رقابت سبز

همشهری آنلاین _ مریم قاسمی:  به همین دلیل است که کارشناسان این حوزه توصیه می‌کنند حتی در فضای کوچک خانه در بالکن‌ها و یا گوشه حیاط نقلی چند گلدان نگهداری کنیم تا از آثار مثبت آن برخوردار شویم. مدیریت شهری نیز برای ترغیب شهروندان به این امر اجرای برنامه‌هایی را در دستور کار قرار داده که نمونه آن اجرای چند طرح ابتکاری با موضوع کاشت و نگهداشت مشارکتی گل و گیاه در منطقه ۱۶ است که از ناحیه ۵ آغاز شده و در سایر محله‌ها نیز اجرا خواهد شد. «مهدی پورآقایی» معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار منطقه ۱۶ و «میثم صمدی» شهردار ناحیه ۵ اطلاعات بیشتری در این‌باره در اختیار ما می‌گذارند.

ناحیه ۵ شهرداری منطقه ۱۶ موقعیت جغرافیایی و بافت اجتماعی ویژه‌ای دارد و تعداد مجتمع‌های مسکونی پرجمعیت و آپارتمان‌های شلوغ آن باعث شده تا در اجرای برنامه‌های مشارکتی در زمینه کاشت و نگهداری گل و گیاه پیشتاز باشد.

رقابت سـبز ادامه دارد
پورآقایی/ معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه ۱۶
  • اهالی گل کاشتند

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه ۱۶ در طول این سال‌ها با فرهنگ و ویژگی‌های اجتماعی این بخش از شهر آشنا شده و کاستی‌ها و نقاط قوت محله‌های آن را می‌شناسد. مهدی پورآقایی عقیده دارد که هر برنامه و طرحی که با مشارکت مردم انجام شود منجر به موفقیت خواهد شد.
 او می‌گوید: «ما پیش‌ از این نیز در اجرای طرح‌هایی چون «کوچه دوستی» یا «کوچه رنگی» میزان مشارکت و حضور شهروندان را از نزدیک شاهد بودیم، بنابراین می‌توان با این تجربه‌های مفید و کارنامه درخشانی که شهروندان به دست آوردند به اجرای موفق برنامه‌های متنوع دیگر امیدوار بود.»
پورآقایی می‌گوید: «اهالی به کاشت و نگهداشت مشارکتی گل و گیاه در محل زندگی‌شان علاقه‌مندند، اما باید امکانات مورد نیاز را فراهم کرد و برای افزایش مشارکت آنان از ابزارهای تشویقی استفاده کرد، مثلاً هر ماه شهروندان برتر در زمینه کاشت و نگهداشت گل و گیاه را معرفی و با اهدای جایزه از آنها تقدیر کرد. به نظر من این کارها در محله‌ها تأثیرگذار است و خیلی زود آثارش نمایان می‌شود.»

رقابت سـبز ادامه دارد
میثم صمدی/  شهردار ناحیه ۵ منطقه ۱۶
  • یاسی‌ها اول شدند

«میثم صمدی» شهردار ناحیه ۵ منطقه ۱۶ و مجری نخستین برنامه کاشت و نگهداشت مشارکتی گل و گیاه در این ناحیه است.
او عنوان می‌کند که در دوره‌ای هستیم که سبک زندگی با گذشته تفاوت پیدا کرده و دیگر از خانه‌های ویلایی با حیاط‌های پر از گل و گیاه و حوض‌های فیروزه‌ای خبری نیست. در تلاشیم در حد توان و بضاعت‌مان برای سرسبزی و خرمی خانه‌ها قدمی برداریم.
 به این منظور با راه‌اندازی پویش «من مراقب گلدانم هستم» ویژه کودکان و نوجوانان یا پویش «باغچه کوچک من» ویژه جوانان و بزرگسالان و همچنین مسابقه کاشت و نگهداری گل و گیاه بین ساکنان مجتمع‌های مسکونی در محدوده ناحیه ۵ و انتخاب و اهدای جایزه به برترین‌ها برای رسیدن به این هدف تلاش می‌کنیم.» وی ادامه می‌دهد: «کارشناسان فضای سبز ناحیه ۵ امکانات اولیه شامل گلدان و بذر گیاهان را در اختیار شهروندان قرار می‌دهند و ضمن آموزش از آنها می‌خواهند که در نگهداری گلدان خود کوشا باشند.

رقابت سـبز ادامه دارد

در این طرح گروه‌های مختلف از کودکان تا سالمندان در نظر گرفته شده و در این رقابت سبز شرکت می‌کنند.»صمدی عنوان می‌کند که کارشناسان ناحیه ۵ ضمن بازدید میدانی از مجتمع‌های مسکونی و بررسی چگونگی کاشت و نگهداشت گل و گیاه توسط ساکنان به این نتیجه رسیدند که مجتمع مسکونی یاس با توجه به میزان فضای سبز و همچنین مشارکت اهالی در حفظ و مراقبت از گلدان‌ها به‌عنوان مجتمع برتر در خرداد ۱۴۰۰ معرفی و با اجرای ویژه‌برنامه‌ای از آنها تقدیر شد.

رقابت سـبز ادامه دارد

  • کتاب «نگرش جامع برفضای سبز» تقدیم به علاقه‌مندان گل‌وگیاه

«مصطفی عراقی» رئیس اداره آموزش شهروندی شهرداری منطقه ۱۶ به تازگی کتابی نوشته با عنوان «نگرش جامع بر فضای سبز» که محتوای آن آموزشی و کاربردی است. این کتاب با حمایت معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه ۱۶ در تیراژ بالا چاپ و به رایگان در اختیار علاقه‌مندان به نگهداری گل‌وگیاه و ساکنان مجتمع‌های مسکونی و آپارتمانی قرار می‌گیرد. این کتاب اطلاعات کامل و خوبی در زمینه کاشت و نگهداری انواع گل و گیاه را در اختیار شهروندان می‌گذارد.
وی با بیان اینکه «فضای سبز مهم‌ترین رکن جان بخشیدن به فضای پیرامون ما خصوصاً در محیط‌های شهری است اضافه می‌کند: «امروزه در فضاهای شهری به دلیل بالارفتن برج‌ها و ساختمان‌های عظیم فضاهای سبز هر روز کوچک و کوچک‌تر شده و محدود به بوستان‌ها و میدان‌ها و حاشیه خیابان‌ها شده است. وسعت بخشیدن به فضای سبز در سطح شهر می‌تواند اثرات بسیار مفید و تعیین‌کننده در سلامت جسمانی و آرامش روانی افراد و همچنین لطیف نمودن هوای پیرامون ما داشته باشد. زندگی پراسترس امروزی نیازمند گسترش پارک‌ها و بوستان‌ها و شاداب کردن فضای اطرافمان است. ضرورت بر آن دیدم که با تألیف کتاب نگرش جامع برفضای سبز و اهمیت دادن آن قدمی را در راه نشاط شهر و محدوده زندگی‌مان برداشته باشم تا در نهایت بتوانیم شهری سرسبز و محیطی بسیار زیبا در پیرامون خود داشته باشیم.

رقابت سـبز ادامه دارد

شهروندان درکتاب حاضر، مواردی شامل چگونگی ایجاد فضای سبز، معرفی انواع گیاهان مورد استفاده در فضاهای سبز و عملیات نگهداری آنها را خواهید خواند. این کتاب شامل ۱۴ فصل است که در فصل‌های او به معرفی و نگهداری فضای سبز پرداخته شده است. عراقی ادامه می‌دهد: «در فصول ۷، ۶، ۵، ۴، ۲ انواع گیاهان مورد استفاده در فضای سبز معرفی شده‌اند. درفصول ۸,۹,۱۰ اطلاعاتی در ارتباط با عملیات کاشت فضاهای سبز داده شده است. در فصل ۱۱ با برخی از گیاهان زینتی آشنا می‌شویم. در فصل ۱۲ به نقش درختان در ایجاد فضای سبز اشاره کرده‌ایم و در نهایت در فصل ۱۳ به مقوله بسیار مهم مدیریت زمان در فضای سبز می‌پردازیم. مطالب این کتاب طوری تنظیم شده است که برای دانشجویان و کارشناســان رشتـــه‌های کشاورزی و منابع طبیعی می‌تواند به‌عنوان کتاب کمکی ومرجع مورد استفاده قرار گیرد.»

کد خبر 610965

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha